Обычная версия сайта
Размер шрифта: A A A
Цветовая схема: # # #
г. Самара, ул. Максима Горького, д.65/67 rectorat@sgspu.ru,
Версия для слабовидящих  

Самарский научный вестник №3(4) 2013 год

Произведения «Нон-Финито» в искусстве в контексте теории префигурации

THE «NON-FINITO» WORKS IN ART IN THE CONTEXT OF THE PREFIGURATION'S THEORY

Аннотация: в статье рассматривается путь изучения произведений нон-финито с точки зрения теории префигурации (первообраза). Он представляется продуктивным, поскольку позволяет проследить процесс возникновения и становления замысла (соотношение целого и частей), а также процессы взаимовлияния случайно незаконченного, осколочного произведения на создание преднаaмеренных произведений нон-финито.

Annotation: In the center of the article submitted the way of the learning the works of non-Finito from the viewpoint of the theory of the prefiguration (the prototype). It is productive, because it allows follow the process of the occurrence and the formation of the plan (the ratio of the whole and parts), and also the processes of the interaction accidentally the unfinished, fission product to create the intentional non-Finito works.

Ключевые слова: нон-финито, префигурация, конфигурация, рефигурация, «целое», фрагмент, Микеланджело, Леонардо да Винчи, Роден.

Keywords: non-Finito, prefiguration, configuration, refiguration, «whole», fragment, Michelangelo, Leonardo da Vinci, Roden.

Абрамовских Елена Валерьевна, доктор филологических наук, профессор кафедры русской, зарубежной литературы и методики преподавания литературы

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443090, Россия, Самара, ул. Антонова-Овсеенко, 26

Abramovskih Elena Valerievna, doctor of philology sciences, professor of the Department of Russian, Foreign Literature and Methods of Teaching Literature.

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 26-221, Antonova-Ovseenko st., Samara, Russia, 443090

Роль студенческого научно-практического семинара в формировании профессиональных компетенций бакалавра по направлению “специальное (дефектологическое) образование”

ROLE OF STUDENT RESEARCH WORKSHOP IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE BS ALONG THE "SPECIAL (DEFECTOLOGICAL) EDUCATION"

Аннотация: Результативность обучения студентов обусловлена тем, насколько ими самими осознаются задачи профессионального развития, которых они могут достичь. Необходимо познакомить студентов, с перечнем тех основных требований, которые к дефектологу-профессионалу. Эффективной формой работы со студентами в этом направлении является научно-практический семинар.

Annotation: The effectiveness of student learning is caused by how they themselves realized the task of professional development, which they can achieve. Necessary to acquaint students with a list of the basic requirements that speech pathologists to professionals. Effective form of working with students in this direction is the scientific workshop.

Ключевые слова: компетенции, научно-практический семинар.

Keywords: competence, scientific workshop.

Терентьева Наталья Петровна, кандидат психологических наук, доцент кафедры специальной педагогики и специальной психологии Факультета специального образования

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443010, Россия, г. Самара, ул. М.Горького, 65/67

Terentyeva Natalya Petrovna, candidate of psychological sciences, professor of the department of special pedagogics and special psychology

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443010, Russia, Samara, st. M.Gorkogo, 65/67

Арзыбова Олеся Владимировна, кандидат психологических наук, доцент кафедры специальной педагогики и специальной психологии, Факультета специального образования

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443010, Россия, г. Самара, ул. М.Горького, 65/67

Arzybova Olesya Vladimirovna, candidate of psychological sciences, professor of the department of special pedagogics and special psychology

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443010, Russia, Samara, st. M.Gorkogo, 65|67

Современное состояние южнорусского говора на территории Оренбургской области

CURRENT STATE OF THE SOUTH RUSSIAN DIALECT IN THE ORENBURG REGION

Аннотация: В статье реализуется попытка представить целостное описание частной диалектной системы одного из современных говоров территорий позднего заселения, известных своей недостаточной изученностью. Данные по одному из южнорусских говоров Оренбургской области свидетельствуют об устойчивости диалектных черт не только на таких консервативных языковых ярусах, как фонетика и морфология, но и на уровне лексики.

Annotation: The article is an attempt to provide a holistic description of a particular system of modern dialects of the territories of late colonization, known for their lack of knowledge. Data on one of the South Russian dialects of Orenburg region show dialectal features of sustainability not only on such traditional linguistic levels as phonetic and morphological, but also at the lexical level.

Ключевые слова: диалект, литературный язык и диалекты, диалектные системы, южнорусские говоры.

Keywords: dialect, standard language and dialects, dialectal system, South Russian dialects.

Баженова Татьяна Евгеньевна, кандидат филологических наук, доцент, доцент кафедры русского языка, культуры речи и методики их преподавания

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443090, Россия, г. Самара, ул. Антонова-Овсеенко, 26

Bazhenova Tatyana Evgenyevna, candidate of philological sciences, associate professor, associate professor of the department of Russian language, standard of speech and techniques of teaching

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443090, Russia, Samara, st. Antonov-Ovseenko, 26

Педагогическая практика студентов в условиях модернизации образование (интегративные тенденции)

TEACHING PRACTICE OF STUDENTS IN THE EDUCATION MODERNIZATION ENVIRONMENT

(INTEGRATIVE TENDENCIES)

Аннотация: Статья освещает вопрос организации педагогической практики, предлагается авторская модель проведения педагогической практики, позволяющая сформировать профессиональную компетенцию студента-бакалавра.

Annotation: This paper considers the problem of teaching practice arrangement, the author describes a new model that is to form the professional competence of the students who are going to get bachelor’s degree.

Ключевые слова: педагогическая практика, профессиональная компетенция, педагогическое сопровождение.

Keywords: teaching practice, professional competence, pedagogical guidance.

Белкина Юлия Алексеевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры русского языка, культуры речи и методики их преподавания Самарского государственного социально-педагогического университета

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет. 443099, Россия, г.Самара, ул.М.Горького, 65/67

Belkina Julia Alekseevna, candidate of pedagogical sciences, associate professor, associate professor of Russian language, culture and language teaching methods

Address: 443099, Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, Russia, Samara, M.Gorky, 65/67

Размещение сельского населения и населенных пунктов республики Татарстан во второй половине XX и в начале XXI веков

ALLOCATION OF FARM POPULATION AND SETTLEMENTS IN TATARSTAN DURING THE PERIOD OF THE LATTER HALF OF XX AND THE BEGINNING OF XXI CENTURIES

Аннотация: В данной статье выявляются основные факторы, влияющие на размещение сельского населения и населенных пунктов – географические, социально-бытовые, транспортные и др. Раскрываются причины миграции населения в сельскую местность. Проводится анализ изменения национального состава сельского населения республики и их причины.

Annotation: This article displays the main factors – geographical, social, transport - that influenced the allocation of the farm population and settlements of the Republic of Tatarstan in the second half of XX century and the beginning of XXI century. The author enumerates the reasons for the migration of the population in the countryside. The paper also presents the analysis of changes in the ethnic composition of the farm population and gives their reasons.

Ключевые слова: сельское население, национальный состав, населенные пункты, плотность населения, национально-бытовые особенности, расселение, перепись населения, транспортный фактор, миграция.

Keywords: farm population, ethnic composition, settlements, population density, national and household characteristics, resettlement, population census, the transport factor, migration.

Гайсин Ренат Ильгизарович, кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры теории и методики географического и экологического образования Института экологии и географии

Адрес: Казанский (Приволжский) федеральный университет, 420008, Россия, г. Казань, ул. Кремлевская, 18.

Gaisin Renat Ilgizarovich, candidate of pedagogical sciences, senior lecturer of the Department of theory and methodology of geography and environmental education of the Institute of Ecology and Geography

Address: Kazan (Volga) Federal University, 420008, Russia, Kazan, ul. The Kremlin, 18.

Гайсин Ильгизар Тимергалиевич, доктор педагогических наук, профессор кафедры теории и методики географического и экологического образования Института экологии и географии

Адрес: Казанский (Приволжский) федеральный университет, 420008, Россия, г. Казань, ул. Кремлевская, 18.

Gaisin Ilgizar Timergalievich, doctor of pedagogical sciences, professor of the Department of theory and techniques of geographical and environmental education of the Institute of Ecology and Geography

Address: Kazan (Volga) Federal University, 420008, Russia, Kazan, ul. The Kremlin, 18.

Разграничение незаконченных произведений М. Цветаевой по степени реализации замысла

DIFFERENTIATION OF UNFINISHED WORKS OF MARINA TSVETAEVA IN THE DEGREE OF IMPLEMENTATION OF THE PLAN

Аннотация: Данная статья посвящена выявлению незаконченных произведений М. Цветаевой по мере осуществления первоначального замысла. В работе дается разграничение понятий «незавершенность» и «незаконченность». Представлена классификация поэм с указанием разного уровня завершенности произведений. Приводятся причины незавершения автором произведений. Рассматривается единство героев, сюжетов и образов на протяжении всего творческого пути автора, а также преобразование произведений и их дальнейшее существование.

Annotation: This Article describes the recovery conceived plan of the unfinished works. In this paper the distinction between the concepts «incompleteness» and « unfinished». The classification of poems showing different levels of Unfinished of works. The reasons of the non-completion are provided. The unity of the heroes, the plots and the images throughout the creative author's way were analyzed and also the conversion of the works and their continued existence.

Ключевые слова: поэмы, лирика, незаконченные произведения, открытая структура, замысел.

Keywords: poem, poetry, unfinished works, open structure, plan.

Головина Ирина Сергеевна, аспирант кафедры русской, зарубежной литературы и методики преподавания литературы.

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г.Самара, ул.М.Горького, 65/67

Golovina Irina Sergeevna, postgraduate of Department of russian, foreign Literature and methods of teaching Literature,

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443099, Samara, M. Gorky str., 65/67

Формирование слоговой структуры слова у детей с общим недоразвитием речи

FORMATION OF SYLLABIC STRUCTURE OF THE WORD IN THE SPEECH OF CHILDREN WITH GENERAL ALALIA

Аннотация: В статье рассматривается актуальная проблема логопедии: проблема формирования слоговой структуры слова у детей с общим недоразвитием речи. Описаны варианты реализации коммуникативной направленности в ходе коррекционного процесса.

Annotation: In the article the actual problem of logopedics is considered: problem of formation of syllabic structure of the word in the speech of children with general alalia. Optional ways of correction through the communicative approach are given.

Ключевые слова: общее недоразвитие речи, слоговая структура слова, коммуникативная направленность.

Keywords: general alalia, syllabic structure of the word, communicative approach.

Горчакова Алла Михайловна, старший преподаватель кафедры логопедии Самарского государственного социально-педагогического университета

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г. Самара, ул. М. Горького, 65/67

Gorchakova Alla Mikhaelovna, senior teacher of chair of logopedics

Address: Samara State Academy of Social Science and Humanities, 443099, Russia, Samara, M. St. of Gorky, 65/67

Конакова Татьяна Михайловна, учитель-логопед МБДОУ № 362

Адрес: 443026, Россия, г. Самара, п. Управленческий, ул. Красноглинское шоссе, д. 16

Konakova Tatyana Mikhaelovna, teacher-logopedist of MBDOU No. 362

Address: 443026, Russia, Samara, item. Administrative, Krasnoglinskoye Highway St., 16

Торгово-экономическое и политическое сотрудничество РФ с государствами центральной Азии в конце XX и начале XXI века

TRADE AND ECONOMIC AND POLITICAL COOPERATION OF RUSSIA WITH THE CENTRAL ASIAN IN THE END OF THE XX XXI CENTURY

Аннотация: Интеграционные процессы, проходящие на евразийском пространстве, между странами СНГ, приняли формы торгово-экономического и политического сотрудничества на двухсторонней и многосторонней основе, в частности, между РФ и республиками Казахстан, Узбекистан. Наиболее эффективно происходит торгово-экономическое сотрудничество между этими странами в сфере совместной добычи и переработки экспортной продукции в рамках «ЕврАзЭс» и «Политического союза».

Политическое и военное сотрудничество РФ со странами СНГ и, естественно, Центральной Азии происходит через международные организации СНГ, ШОС и ОДКБ.

Тенденции взаимного экономического роста на среднесрочную перспективу создают возможности для России и республик Центральной Азии углублять процесс военно-политического и военно-технического сотрудничества.

Annotation: The integration processes taking place in Eurasia , between the countries of the CIS, took the form of trade-economic and political cooperation on a bilateral and multilateral basis, in particular between Russia and the republics of Kazakhstan and Uzbekistan. The most effective is the economic and trade cooperation between the two countries in the field of joint production and processing of export products under the " EEC " and "political union" .
The political and military cooperation between Russia and the CIS and , of course , Central Asia occurs through international organizations, CIS , SCO and CSTO.

Trends mutual economic growth in the medium term are creating opportunities for Russia and the republics of Central Asia to deepen the process of military- political and military- technical cooperation.

Ключевые слова: интеграционные процессы, евразийское пространство, торгово-экономическое сотрудничество, Центральная Азия, свободное перемещение, геополитическое влияние, Азиатско-Тихоокеанский регион, нефтегазовый комплекс, ШОС, СНГ, Таможенный союз, Лукойл, Роснефть, Газпром, инвестиционные проекты.

Keywords: integration processes , the Eurasian space , trade and economic cooperation , Central Asia , free movement , geopolitical influence , the Asia -Pacific region, oil and gas, SCO , CIS Customs Union , Lukoil, Rosneft, Gazprom , investment term projects .

Долгов Василий Петрович, заведующий учебно-спортивной базой кафедры физвоспитания, старший преподаватель кафедры философии, теории и истории культурологи

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, г. Самара, ул. М. Горького, д. 65/67.

Dolgov Vasiliy Petrovich, head of the training base of the department of physical education sports , senior lecturer department of philosophy , theory and history of cultural studies

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443099, Samara, M. Gorky str., 65/67

Об основных способах реализации прикладной направленности школьного курса геометрии

ON THE MAIN WAYS OF IMPLEMENTATION OF APPLIED ASPECTS IN SCHOOL GEOMETRY COURSE

Аннотация: В статье раскрываются прикладные аспекты изучаемых в школе дисциплин, направленные на практическую реализацию требований новых образовательных стандартов. Механизм реализации прикладной направленности раскрывается на примере обучения школьников геометрии.

Annotation: the latest educational standards highlight training competent specialists who are flexible, adaptive, and able to perform a variety of functions quickly and accurately, not only in their professional work, but also in allied branches, to respond to the changing conditions of the labor market and to solve vital problems. Revelation of applied aspects in the school curriculum is aimed at meeting the requirements of the latest educational standards. The application is exemplified in teaching geometry at school.

Ключевые слова: математическое моделирование, прикладные аспекты школьных дисциплин, практическая реализация геометрических знаний.

Keywords: mathematical modelling, applied aspects of school curriculum, geometric knowledge application.

Евелина Любовь Николаевна, кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры математики и методики обучения

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, Россия, 443099, г.о. Самара, ул. Антонова-Овсеенко, 26

Еvelina Liubov Nikolaevna, candidate of pedagogical sciences, assistant professor of the department of mathematics and methods of teaching

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, Samara (Russia), 443099, Antonova-Ovseenko st., 26,

Психологическая коррекция негативной идентичности у девиантных подростков

Psychological correction of the deviant teenagers’ negative identity

Аннотация: В статье раскрывается понятие негативной идентичности; показано влияние негативной идентичности на девиантное поведение подростков. Рассматривается современное состояние проблемы девиантного поведения; определяются возможности применения различных методов психологической коррекции негативной идентичности; анализируются результаты психологической коррекции негативной идентичности подростков.

Annotation: The concept of the negative identity is explored. Its influence on teenagers’ deviant behavior is shown. Modern state of the problem of deviant behavior is examined. Different methods of its psychological correction and their applicability are determined. The results of psychological correction of teenagers’ negative identity are presented.

Ключевые слова: психолого-педагогическая коррекция, негативная идентичность, Я-концепция, девиантное поведение, аддиктивное поведение, суицидальный риск.

Key words: psychological pedagogical correction, negative identity, self-concept , deviant behavior, addictive behavior, suicide risk.

Иванов Дмитрий Викторович, кандидат психологических наук, доцент, доцент кафедры возрастной и педагогической психологии

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г.Самара, ул.М.Горького, 65/67

Ivanov Dmitriy Victorovich, candidate of psychological sciences, associated professor, associated professor of age and pedagogical psychology chair

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443099, Samara, M. Gorky str., 65/67

Организация и мониторинг особо охраняемых природных территорий в Самарской области

ORGANIZATION AND MONITORING OF SPECIALLY PROTECTED AREAS In SAMARA REGION

Аннотация: Кафедра ботаники, общей биологии, экологии и биоэкологического образования Самарского государственного социально-педагогического университета на протяжении многих лет изучает охраняемые территории и участвует в выделении памятников природы Самарской области. Долгосрочный мониторинг исследования флоры и растительности может адекватно оценить текущее состояние особо охраняемых природных территорий и предложить новые объекты для защиты.

Annotation: Department of Botany, general biology, ecology, biological and ecological education of Samara State Academy of Social Sciences and Humanities has been studying the protected areas of Samara region for many years and it has been pointing out the local natural monuments. Long-term monitoring studies of flora and vegetation of the protected areas can be resulted in adequate evaluation of their current status and present new objects for protection.

Ключевые слова: памятник природы, Самарская область, флора, растительный покров.

Keywords: protected areas, Samara Region, flora, vegetation.

Ильина Валентина Николаевна, кандидат биологических наук, доцент, доцент кафедры ботаники, общей биологии, экологии и биоэкологического образования

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443090, Россия, Самара, ул. Антонова-Овсеенко, 26

Ilina Valentina Nikolaevna, candidate biological sciences, associate professor of the Department of Botany, general biology, ecology, biological and ecological education

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443090, Russia, Samara, Antonov-Ovseenko st., 26

Митрошенкова Анна Евгеньевна, кандидат биологических наук, доцент, доцент кафедры ботаники, общей биологии, экологии и биоэкологического образования

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443090, Россия, Самара, ул. Антонова-Овсеенко, 26

Mitroshenkova Anna Evgenievna, candidate biological sciences, associate professor of the Department of Botany, general biology, ecology, biological and ecological education

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443090, Russia, Samara, Antonov-Ovseenko st., 26

Устинова Алина Алексеевна, кандидат биологических наук, доцент, доцент кафедры ботаники, общей биологии, экологии и биоэкологического образования

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443090, Россия, Самара, ул. Антонова-Овсеенко, 26

Ustinova Alina Alekseevna, candidate biological sciences, associate professor of the Department of Botany, general biology, ecology, biological and ecological education

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443090, Russia, Samara, Antonov-Ovseenko st., 26

Перспективы интродукции некоторых видов семейства бобовые в связи с особенностями начальных периодов онтогенеза

PROSPECTS FOR THE INTRODUCTION OF some species of leguminous plants
due to the peculiarities of the initial period ONTOGENESIS

Аннотация: проведено изучение начальных этапов онтогенеза некоторых представителей бобовых растений при интродукции. Использовался семенной лабораторно-теплично-грунтовой метод, значительно уменьшающий потери появившихся проростков. Практическая значимость исследования заключается в изучении возможностей интродукции некоторых хозяйственно-ценных и редких видов сем. Fabaceae; в определении адаптационных характеристик редких бобовых к условиям среды при их интродукции; в исследовании начальных этапов онтогенеза дикорастущих видов бобовых для упрощенного их определения в природе при проведении флористических и фитоценологических исследований; в выявлении возможности восстановления растительного покрова на нарушенных землях с использованием реинтродукции редких и типичных видов растений.

Annotation: studied the initial stages of ontogeny of some species of leguminous plants in the introduction. Used seed laboratory-greenhouses-dirt method significantly reduces the loss of emerging seedlings. The practical significance of the study is to explore the possibilities of introduction of some ho-agricultural value-added and rare species of the family Fabaceae; in determining the adaptive characteristics of rare beans to environmental conditions during their introduction, the study of the initial stages of ontogeny of wild legume species for simplified their definitions in nature during the flora and phytocenological studies, to identify opportunities for revegetation of disturbed lands with the reintroduction of rare and typical plant species.

Ключевые слова: семена, интродукция, бобовые, Astragalus glycyphyllos L., Astragalus cornutus Pall., Trifolium alpestre L., Hedysarum grandiflorum Pall., Hedysarum razoumovianum Fisch. еt Helm, Hedysarum gmelinii Ledeb.

Keywords: seeds, introduction, leguminous plants, Astragalus glycyphyllos L., Astragalus cornutus Pall., Trifolium alpestre L., Hedysarum grandiflorum Pall., Hedysarum razoumovianum Fisch. еt Helm, Hedysarum gmelinii Ledeb.

Ильина Валентина Николаевна, кандидат биологических наук, доцент, доцент кафедры ботаники, общей биологии, экологии и биоэкологического образования

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443090, Россия, Самара, ул. Антонова-Овсеенко, 26

Ilina Valentina Nikolaevna, candidate biological sciences, associate professor of the Department of botany, general biology, ecology, biological and ecological education

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443090, Russia, Samara, Antonov-Ovseenko st., 26

Теоретические основы оценки эрозионной опасности почв в агроландшафтах

THE THEORETICAL FOUNDATIONS FOR EVALUATING THE RISK OF EROSION OF SOILS OF AGRICULTURAL LANDSCAPES

Аннотация: рассмотрены вопросы оценки эрозионной опасности почв в агроландшафтах на примере Самарской области. Приведены методы расчета коэффициента эрозионной опасности, коэффициента экологической стабилизации, зависимости урожайности от степени смытости почв. Рассмотрен способ оценки устойчивости агроландшафтов. Выявлено влияние лесополос на характер загрязнения почв поллютантами.

Annotation: considers questions of the risk of erosion of soils in agricultural landscapes on the example of Samara oblast. Considers methods of calculating the coefficient of the risk of erosion, the coefficient of ecological stabilization, the dependence of productivity of degree washing soils. Considers methods for assessing the sustainability of agricultural landscapes. Considers influence of forest belts on the nature of the contamination of soil pollutants.

Ключевые слова: агроландшафт, эрозия почв, коэффициент эрозионной опасности, интегральные показатели, экологически устойчивый агроландшафт, Самарская область.

Keywords: agricultural landscape, erosion of soil, coefficient of risk of erosion, integral indicators, environmentally sustainable agricultural landscape, Samara region.

Казанцев Иван Викторович, кандидат биологических наук, доцент кафедры химии, географии и методики их преподавания

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г. Самара, ул. Максима Горького, 65/67

Kazantsev Ivan Victorovich, candidate of biology sciences, associate professor of department of Chemistry, Geography and Methods of Training

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443099, Russia, Samara, st. Maxim Gorky, 65/67

Ибрагимова Сакиня Абдулловна, старший преподаватель кафедры химии, географии и методики их преподавания

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г. Самара, ул. Максима Горького, 65/67

Ibrahimova Sakina Abdullovna, assistant professor of department of Chemistry, Geography and Methods of Training

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443099, Russia, Samara, st. Maxim Gorky, 65/67

К вопросу о проблемах школьного географического образования в Самарской области

THE PROBLEMS OF SCHOOL GEOGRAPHY EDUCATION OF SAMARA OBLAST

Аннотация: выявлены проблемы географического образования в школах Самарской области. Приведены статические данные, характеризующие результаты проведения ЕГЭ в Самарской области. Предложены меры, способствующие решению проблем школьного географического образования.

Annotation: identified problems of geographical education in the schools of the Samara oblast. Given static data describing the results of unified state exam in the Samara region. The measures to help solve the problems of school geography education.

Ключевые слова: ЕГЭ, географическое образование, Самарская область, ФГОС.

Keywords: unified state exam, geography education, Samara oblast, federal state educational standard.

Казанцев Иван Викторович, кандидат биологических наук, доцент кафедры химии, географии и методики их преподавания, декан естественно-географического факультета

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443090, Россия, г. Самара, ул. Антонова-Овсеенко, д. 26, каб. 221

Kazantsev Ivan Victirovich, candidate of biology, associate professor of Department of chemistry, geography and methods of training, dean of natural-geographical faculty

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 26-221, Antonova-Ovseenko st., Samara, Russia, 443090

Шакуров Алмаз Ильгизярович, учитель географии МБОУ СОШ №147 им. П.М.Еськова г.о. Самара, аспирант Самарского государственного социально-педагогического университета

Адрес: средняя общеобразовательная школа №147 им. П.М.Еськова г.о. Самара, 443050, Россия, г. Самара, ул. Офицерская, д. 53

Shakurov Almaz Ilgizyarovich, geography teacher of City Public School №147 of Samara, post-graduate student of Samara State Academy of Social Sciences and Humanities

Address: City Public School №147, 53, Ofitserskaya st., Samara, Russia, 443050

Образ автора драматического произведения (на материале пьесы Б.Шоу «Пигмалион»)

THE IMAGE OF THE PLAYWRIGHT IN PYGMALION BY BERNARD SHAW

Аннотация: В статье рассматриваются художественно-композиционные и собственно языковые средства создания образа автора литературного произведения, чьи идейно-эстетические воззрения воплощаются в создании образа персонажа. Материалом исследования послужил образа профессора Генри Хиггинса в пьесе Бернарда Шоу «Пигмалион». Как показал анализ драматического произведения, образ персонажа, является ярким выразителем авторского начала, а изучение эксплицитных и имплицитных приёмов и средств его создания даёт возможность понять авторское отношение к своему герою.

Annotation: The article is concerned with artistic compositional and lingual means of creating the image of the writer whose ideological and aesthetic views are manifested in the character portrayal. The subject of the study is the image of the professor Henry Higgins in Bernard Shaw’s «Pygmalion». As the analysis of the dramatic text shows, the image of the character is a vivid reflection of the author’s inner self while the study of explicit and implicit devices and means gives a possibility to understand the author’s attitude towards his personage.

Ключевые слова: образ автора, образ персонажа, языковые средства, стилистические приемы, Бернард Шоу, «Пигмалион».

Keywords: author’s image, Character portrayal, language means, stylistic devices, Bernard Shaw, Pygmalion.

Князева Наталья Александровна, аспирант кафедры английской филологии и межкультурной коммуникации.

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443099, Россия, г. Самара, ул. М. Горького, 65/67

Knyazeva Natalia Alexandrovna, post-graduate student of the Department of English Philology and Cross-Cultural Communication.

Adress: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443099, Russia, Samara, st. M. Gorkоgo, 65/67

К вопросу о пожарной безопасности детей старшего дошкольного возраста

TEACHING FIRE SAFETY AT THE SENIOR PRESCHOOL

Аннотация: Данная статья посвящена формированию у детей старшего дошкольного возраста целостного представления о пожарной безопасности. Особое внимание автор уделяет игровым технологиям, применяемым на занятиях в дошкольных образовательных учреждениях.

Annotation: The paper dwells upon the problem of teaching fire safety at senior preschool. The author draws attention to the role of game technologies used in class at pre-school educational institutions.

Ключевые слова: пожарная безопасность, игровые технологии, основы безопасности жизнедеятельности.

Keywords: fire safety, game technologies, Principles of Personal and Social Safety.

Лизунова Елена Владимировна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры зоологии и анатомии, физиологии, безопасности жизнедеятельности человека

Адрес: 443096, г. Самара, Ленинский район, ул. Дачная д.13, кв. 48.

Lizunova Elena Vladimirovna, candidate of pedagogical sciences, associate professor, of the department of zoology and anatomy, physiology, health and safety of the person

Address: 443096, Samara, Leninsky district, st. Patio 13, m. 48.

Референциальная смысловая парадигма в художественном тексте

REFERENCIAL SENSE PARADIGM IN THE LITERARY TEXT

Аннотация: Понятие смысловой парадигмы предлагается как инструмент дальнейшей детализации содержания художественного текста, определения лингвистически заданного спектра «дорожек» его осмысления. Референциальные смысловые парадигмы, имея своим основанием ряды кореферентных номинаций, могут быть весьма разнообразны по составу, строению и функциям.

Annotation: The notion of sense paradigm is considered as instrument of further detailed elaboration of content of literary text, defining of linguistically determined spectrum of “ways” of its comprehension. Referential sense paradigms, having a number of co-referential nominations in their basis, can be various in composition, structure and functions.

Ключевые слова: художественный текст, интерпретация, смысл, кореференция, распространители именных групп, «Туча», текстообразующая смысловая парадигма, синтаксическая семантика, лингвистический анализ.

Key words: literary text, interpretation, sense, co-refence, spreaders of nominal groups, text forming semantic paradigm, syntactic semantics, linguistic analysis

Лисовицкая Лариса Евгеньевна, кандидат филологических наук, доцент, доцент кафедры русского языка, литературы, художественно-эстетических дисциплин и методик их преподавания

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443090, Россия, г. Самара, ул. Блюхера, 25.

Lisovitskaja Larisa Yevgenjevna candidate of philological sciences, associate professor, associate professor of the department of Russian language, literature, artistic and aesthetic subjects and methods of teaching

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, 443090, Russia, Samara, st. Blukher, 25

Математическое олимпиады в современныз условиях

MATHEMATICAL OLYMPIADS UNDER CURRENT CONDITIONS

Аннотация: Существуют объективные и субъективные трудности в формировании и мониторинге развития универсальных учебных действий (УУД) на предметном материале. Они не могут выполняться сами по себе, отдельно от своего содержания. Они проявляются в единстве с предметными действиями. Решить обозначенную проблему в определенной мере могут помочь предметные (в том числе, и математические) олимпиады школьников

Annotation: There are objective and subjective difficulties in forming and monitoring the universal educational operating (UEO) techniques by means of the subject material. They cannot be performed separately from the content. They are manifested in unity with the specific actions. Olympiads can solve the above mentioned problems to a certain extent.

Ключевые слова: предметные олимпиады для младших школьников, олимпиадные задания, развитие универсальных учебных действий

Keywords: subject Olympiads for primary schoolchildren, Olympiad tasks, universal educational operating techniques development

Зубова Светлана Павловна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры математики, естествознания и методик их преподавания

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет,443095, Россия, г. Самара, ул. Блюхера, 25

Zubova Svetlana Pavlovna, candidate of pedagogical sciences, associate professor of Department of mathematics, natural science and methodologies of their teaching

Address: Samara State Academy of Social Science and Humanities, 443095, Russia, Samara, st. Blucher, 25

Лысогорова Людмила Васильевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры математики, естествознания и методик их преподавания

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет,443095, Россия, г. Самара, ул. Блюхера, 25

Lysogorova Ludmila Vasilevna, candidate of pedagogical sciences, associate professor of Department of mathematics, natural science and methodologies of their teaching

Address: Samara State Academy of Social Science and Humanities, 443095, Russia, Samara, st. Blucher, 25

Цели развития профессиональной культуры преподаватлей специальных дисциплин ПТУЗ

OBJECTIVE OF DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL CULTURE OF TEACHERS OF SPECIAL DISCIPLINES OF VOCATIONAL SCHOOLS

Аннотация: Крымский инженерно-педагогический университет

Аннотация: В данной статье рассмотрены подходы к определению стратегических, тактических и операционных целей развития профессиональной культуры преподавателей специальных дисциплин профессионально-технических учебных заведений строительного профиля.

Annotation: The article considers the approaches to the definition of strategic, tactical and operational goals of the professional culture of teachers of special subjects of vocational schools building profile.

Ключевые слова: цели, профессиональная культура, профессионально-педагогическая деятельность, профессионально-техническое учебное заведение, строительный профиль.

Keywords: objective, professional culture, professional and educational activities, vocational school, building profiles.

Мыхнюк Мария Ивановна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры автомобильного транспорта и инженерных дисциплин, докторант Института профессионально-технического образования Национальной академии педагогических наук Украины

Адрес: Крымский инженерно-педагогический университет, 95015, Украина, г. Симферополь, ул. Севастопольская, пер. Учебный, 8

Myhnyuk Maria Ivanovna, candidate of pedagogical sciences, associate professor of department of automobile transport and engineering disciplines, doctoral student of Institute of Vocational Education of National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine

Address: Crimean Engineer-Pedagogical University, 95015, Ukraine, Simferopol, Sevastopolskaya st., side-street Uchebnyi, 8

Тенденции современного сюжетостроения (на материале произведений русской прозы последних лет)

THE TRENDS IN THE MODERN COMPOSITION (AS EXEMPLIFIED IN THE LATEST RUSSIAN PROSE)

Аннотация: в статье на примере произведений новейшей русской литературы рассматриваются наиболее заметные на сегодняшний день приёмы и способы сюжетостроения. С этой точки зрения анализируются романы и повести Л. Улицкой, Д. Рубиной, В. Аксенова, Е. Чижовой, Э.Кочергина и др., наиболее репрезентативные в плане сюжетообразования.

Annotation: the article displays the most prominent techniques and devices of the text composition as exemplified in the modern Russian literature . The most revealing in this aspect works by L. Ulitskaya, D. Rubina, V. Aksenov, E. Chizhova, E. Kochergin and others are under analysis in the paper.

Ключевые слова: сюжет, сюжетостроение, новейшая литература, жанровые модели, повествовательные стратегии, хронотоп, автобиографизм

Keywords: plot, composition, contemporary literature, genre models, narrative strategy, setting, autobiographic approach.

Некрасова Ирина Владимировна, кандидат филологических наук, доцент кафедры русской, зарубежной литературы и методики преподавания литературы

Адрес: 443100 Самара, ул. Лесная, д. 5, кв. 21

Nekrasova Irina Vladimirovna, candidate of Philological sciences, associate professor of the Department of russian, foreign literature and methods of teaching literature

Address: 443100 Russia Samara Lesnaya str., 5 - 21

Методические особенности использования эксперементальных задач с биохимическим содержанием в курсе органической химии

METHODICAL GUIDANCE IN USING EXPERIMENTAL BIOCHEMICAL TASKS IN THE COURSE OF ORGANIC CHEMISTRY

Аннотация: вступили в силу новые образовательные стандарты для российских школ, в которых основной задачей образования является формирование универсальных учебных действий и саморазвития учащихся. В связи с этим актуальным становиться внедрение в учебный процесс экспериментальных задач по химии, которые способствуют самообразованию школьников, развивают практические умения и совершенствуют навыки экспериментирования.

Annotation: The latest educational standards for Russian schools define the main objective of education as developing universal educational techniques and self-development of students. In this regard, it is crucial that experimental tasks contributing to students’ self-education, developing their practical skills and improving experimental ones should be included into the educational process of teaching chemistry.

Ключевые слова: экспериментальные задачи, органическая химия, межпредметное содержание, биохимические реакции, качественные реакции.

Keywords: experimental tasks, organic chemistry, intersubject content, biochemical reactions, qualitative reactions.

Нелюбина Елена Георгиевна, кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры химии, географии и методики их преподавания

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443090, России, г. Самара, ул. А. Овсеенко, 26, аудитория 416.

Nelyubina Elena Georgiyevna, candidate of pedagogical sciences, assistant professor, associate professor of the department of сhemistry, geography and teaching methods

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities,, 443090, Russia, Samara, Str. Ovseenko A., 26, 416 audience

Индикаторы эффективности функционирования бикорпоративной системы подготовки специалистов по заочной форме обучения

EFFICIENCY INDICATORS OF THE BICORPORATIVE HIGHER

VOCATIONAL TRAINING SYSTEM FOR PART-TIME EDUCATION STUDENTS

Аннотация: Специализированная подготовка кадров с высшим образованием по заочной форме обучения имеет сложную структуру. Работодатели определяют набор компетенций, которыми должны обладать выпускники вуза, а механизм определения освоенности компетенции остается до сих пор сложным. В статье рассмотрены индикаторы, по которым можно определить эффективность освоения конкретной компетенции.

Annotation: part-time education in the system of higher vocational training is a complex phenomenon. Employers determine the set of competencies required from university graduates. However, the mechanism identifying to what extent the potential employee has acquired the required competence is still difficult to comprehend. The indicators introduced by the author can be used to determine the efficiency of the competence acquisition process.

Ключевые слова: бикорпоративная система подготовки, заочная форма обучения, психолого-педагогические компетенции, индикатор эффективности.

Keywords: bicorporative training system, part-time education, psychological pedagogical competencies, efficiency indicator.

Овчинникова Людмила Павловна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры философии и истории науки

Адрес: Самарский государственный университет путей сообщения, 443066, Россия, г.Самара, 1-Безымянный переулок,18

Ovchinnikova Ludmila Pavlovna, candidate of pedagogical sciences, associate professor of the Department of philosophy and history of Science”

Adress: Samara State University of Transport, 443066,Russia, Samara, Pervy Bezymyanny pereulok ,18

Место и роль личностного потенциала в деятельности государственного служащего

THE PLACE AND THE ROLE OF PERSONAL POTENTIAL IN THE STATE EMPLOYEE’S WORK

Аннотация: В статье определяется место и роль личностного потенциала государственного служащего, выявляются основные виды поведения и исследуются ценностные установки современных кадров государственной службы.

Annotation: The article defines the place and the role of the personal potential of the state employee, reveals the main behaviour types and goes into the value targets of the modern state service personnel..

Ключевые слова: Ценностные установки, профессионализм государственных служащих, личностный потенциал, творческий, гражданственность, интеллектуальный потенциал.

Keywords: value targets, professional skills of the state employees, personal and creative potential, civic consciousness, intellectual potential..

Феофилактова Елена Александровна, старший преподаватель кафедры экономических наук

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, 443090, Россия, г. Самара, ул. Антоново-Овсеенко, 26

Feofilaktova Elena Aleksandrovna, senior teacher of the Department of economic nauk

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, Samara (Russia), 443090, Russia, Samarium, str. Antonovo-Ovseenko, 26

К вопросу формирования маркетинга образовательных услуг в России

ON THE ISSUE OF FORMING A MARKETING OF EDUCATIONAL SERVICES IN RUSSIA

Аннотация: На современном этапе развития общества становится необходимым использование маркетинга как важнейшего средства, дающего хозяйствующим субъектам возможности выживания в современной конкурентной среде. Развитие российского рынка образовательных услуг делает важной проблему определения становления и перспектив маркетинга образовательных услуг и проведения маркетинговых исследований в области образования.

Annotation: At the present stage of development of society it becomes necessary to use marketing as the most important means that gives to economic entities the possibility of survival in today's competitive environment. Development of the Russian market of educational services makes the important problem of determining the formation and prospects of marketing of educational services and carrying out marketing research in the field of education.

Ключевые слова: маркетинг образовательных услуг, маркетинговые исследования, рынок образовательных услуг, система профессионального образования.

Keywords: marketing of educational services, marketing research, market of educational services, the system of professional education.

Цыбина Ольга Юрьевна, старший преподаватель кафедры экономического образования

Адрес: Самарский государственный социально-педагогический университет, факультет экономики, управления и сервиса, 443090, г. Самара, ул. Антонова-Овсеенко,26

Tsybina Olga Yurievna, senior teacher of the Department of economic education

Address: Samara State Academy of Social Sciences and Humanities, Samara (Russia), Faculty of Economics, management and service, 443090, Samara, street of Antonov-Ovseenko, 26

Самостоятельная исследовательская деятельность студентов младших курсов как неотъемлемая часть учебно-воспитательного процесса, направления на повышение качества подготовки бакалавров инженерного профиля

INDEPENDENT RESEARCH ACTIVITIES OF JUNIOR STUDENTS AS THE ESSENTIAL PART OF THE EDUCATIONAL PROCESS AND MEANS OF QUALITY IMPROVEMENT WHEN TRAINING BACHELORS MAJORING IN ENGINEERING

Аннотация: В данной статье рассматривается важный и перспективный вид учебной деятельности студентов младших курсов – выполнение, оформление и представление самостоятельной исследовательской работы под руководством преподавателя.

Annotation: The paper is dedicated to the important and challenging kind of junior students’ activity – accomplishing, styling and presenting independent research work under the guidance of a teacher.

Ключевые слова: учебно-исследовательская деятельность студентов, научная работа студентов младших курсов.

Keywords: students’ training and research activities, junior students’ scientific work.

Энбом Екатерина Александровна, кандидат физико-математических наук, доцент, доцент кафедры высшей математики Поволжского государственного университета телекоммуникаций и информатики

Адрес: Поволжский государственный университет телекоммуникаций и информатики, 443010, Россия, г. Самара, ул. Л. Толстого, 23

Enbom Ekaterina Aleksandrovna, the candidate of physical and mathematical Sciences, associate Professor of the Department of higher mathematics of the Povolzhskiy State University of Telecommunications and Informatics

Address: Povolzhskiy State University of Telecommunications and Informatics, 443010, Russia, Samara, street of L. Tolstoy, 23

Иванова Виктория Александровна, студентка второго курса факультета информационных систем и технологий Поволжского государственного университета телекоммуникаций и информатики

Адрес: Поволжский государственный университет телекоммуникаций и информатики, 443010, Россия, г. Самара, ул. Л. Толстого, 23

Ivanova Victoria Aleksandrovna, a second-year student of the faculty of information systems and technologies Povolzhskiy State University of Telecommunications and Informatics

Address: Povolzhskiy State University of Telecommunications and Informatics, 443010, Russia, Samara, street of L. Tolstoy, 23

aca15.JPG

Если сложить друг на друга все книги библиотеки Университета, то получится стопка книг высотой в 30 километров, что в 3,5 раза выше самой высокой в мире горы Эвереста!

Научные исследования – это важнейшее направление деятельности Самарского государственного социально-педагогического университета, и в нашем учебном заведении для получения студентами ценных знаний и навыков созданы идеальные условия. В СГСПУ наука действительно занимает первостепенное положение, свои научные школы у нас работают уже несколько десятилетий.

В учебный фонд Университета входят хорошо оснащенные лаборатории и компьютерные классы, прекрасная библиотека, оборудование для проведения исследований и многое другое.

Настоящим кладезем полезной информации для будущих ученых и исследователей являются научные конференции и круглые столы, ежегодно проводимые в нашем заведении. Преподаватели, аспиранты и студенты СГСПУ проходят стажировки в зарубежных вузах, участвуют в грантовых программах, организованных государственными и негосударственными фондами.

КОРПОРАТИВНАЯ ПОЧТА:

МЫ В СОЦИАЛЬНЫХ СЕТЯХ

Официальные сайты государственных органов

mo.jpg moinso.jpg prokuratura_samarskoy_oblasti.jpg
подняться наверх